بسم الله الرحمن الرحيم
Learning a language requires a huge effort. But there are ways, how you can speed up your progress. The effective learning strategies of learning a language can give you a head start and will prevent you from taking unnecessary detours. If you decide to embark on such a journey of expanding your mind, trying to understand another language and culture and people, make it as effective and efficient as possible.
يتطلب تعلم لغة مجهودًا كبيرًا. ولكن هناك طرق تمكنك من تسريع تقدمك. يمكن أن تمنحك استراتيجيات التعلم الأكثر فاعلية لتعلم لغة ما بداية قوية وتمنعك من سلوك الطرق غير الضرورية و المضيعة للوقت. إذا قررت الشروع في مثل هذه الرحلة لتوسيع عقلك ومحاولة فهم لغة وثقافة وأشخاص آخرين ، اجعلها فعالة وفعالة قدر الإمكان.
في محاضرة الأسبوع الفائت، طلبت منّا الاستاذة ريم واجباً (Assignment)، يتلخص بالكتابة عن إحدى طرق واستراتيجيات تعلم لغة ما، واعطتنا مثال :
تقنية المُلاحاة/shadowing technique
ما هي هذه التقنية التي تعتبر من أفضل الطرق لتعلم لغة ما والتي يعتمدها كثير من المعلمين؟
What is ‘shadowing’?
Shadowing is an advanced language learning technique, which can be used by learners independently to improve their intonation and pronunciation.
It’s quite a simple concept - you listen to a model (i.e. a video or audio of someone speaking) and you repeat what they say in real time. The idea is that you repeat, word for word, sound for sound, what you hear, with as little delay as possible.
While the concept is easy, the practice is cognitively quite challenging. It’s the kind of activity that conference interpreters use to hone their skills. When employed regularly, as a part of a broader learning programme, it can be very beneficial and something your students can practise anywhere, anytime.
In this post, I’ll go into more detail about how it works and give you a step by step explanation of how to implement it with your learners.
ما هيالملاحاة؟
المُلاحاة عبارة عن تقنية متقدمة لتعلم اللغة ، يمكن للمتعلمين استخدامها بشكل مستقل لتحسين نطقهم.
إنه مفهوم بسيط للغاية - فأنت تستمع إلى نموذج (أي مقطع فيديو أو صوت لشخص يتحدث) وتكرر ما يقوله في الوقت الفعلي. الفكرة هي أن تكرر ، كلمة بكلمة ، الصوت مقابل الصوت ، ما تسمعه ، بأقل تأخير ممكن.
في حين أن المفهوم سهل ، إلا أن الممارسة صعبة للغاية من الناحية المعرفية. إنه نوع النشاط الذي يستخدمه مترجمي المؤتمرات لصقل مهاراتهم. عند التوظيف بانتظام ، كجزء من برنامج تعليمي أوسع ، يمكن أن يكون مفيدًا جدًا ويمكن لطلابك ممارسته في أي مكان وفي أي وقت.
في هذا المنشور ، سأخوض في مزيد من التفاصيل حول كيفية عمله وسأقدم لك شرحًا تفصيليًا لكيفية تنفيذه مع المتعلمين.
وبعد أن عرفنا ما هي هذه التقنية، يجب أن نشرح- بإيجاز- كيفية تطيبقها بالصورة المُثلى للإستفادة منها:
Mechanisms of speech
When you ask someone about the language abilities, typically you don’t say ‘what languages do you understand?’ or ‘what languages can you read?’. What we’re really interested in is speaking! But, oddly enough, this is the one skill that traditional classroom language teaching overlooks.
In fact, speaking isn’t really a single skill; it’s a whole system of processes. There are many different models for speech production, but most acknowledge the following stages:
conceptual stage > syntactic stage > lexical stage > phonological stage > phonetic stage
Having to coordinate these processes in fractions of a second is a tall order and even more so when performed in a second language. Speech becomes a tug of war between complexity, accuracy and fluency.
This is where shadowing comes in. It takes away the initial stages of speech production, reducing the cognitive load and allowing learners to focus on the phonological and phonetic stages. When shadowing, we’re not concerned by the meaning of the model speech, it’s all about replicating the sounds as accurately as possible.
آليات الكلام
عندما تسأل شخصًا ما عن القدرات اللغوية ، فأنت عادة لا تقول "ما هي اللغات التي تفهمها؟" أو "ما هي اللغات التي يمكنك قراءتها؟". ما يهمنا حقًا هو التحدث! لكن الغريب أن هذه هي المهارة الوحيدة التي يغفلها تدريس اللغة التقليدية في الفصول الدراسية.
في الحقيقة ، التحدث ليس في الحقيقة مهارة واحدة. إنه نظام كامل من العمليات. هناك العديد من النماذج المختلفة لإنتاج الكلام ، لكن معظمها يعترف بالمراحل التالية:
المرحلة المفاهيمية> المرحلة النحوية> المرحلة المعجمية> المرحلة الصوتية الوظيفية > المرحلة الصوتية
إن الاضطرار إلى تنسيق هذه العمليات في أجزاء من الثانية يعد أمرًا شاقًا ، بل وأكثر من ذلك عندما يتم إجراؤه بلغة ثانية. يصبح الكلام شد الحبل بين التعقيد والدقة والطلاقة.
هذا هو المكان الذي تأتي فيه الملاحاة. فهي تأخذ المراحل الأولى من إنتاج الكلام ، وتقلل من العبء المعرفي وتسمح للمتعلمين بالتركيز على المراحل الصوتية واللفظية. عند التظليل ، لا نهتم بمعنى خطاب النموذج ، كل شيء يتعلق بتكرار الأصوات بأكبر قدر ممكن من الدقة.
Before introducing this technique, you should really have a go yourself. If you don’t speak another language, just try doing it with English. Even in your first language, it’s tricky to begin with, but you’ll get the hang of it.
As I mentioned, shadowing is like a workout for your articulators. In a real conversation, you have to organise your ideas, find the right words and formulate phrases. But by imitating someone else’s speech, you can just focus on the sounds of the language.
قبل تقديم هذه التقنية، يجب أن تجرب بنفسك. إذا كنت لا تتحدث لغة أخرى ، فحاول القيام بذلك باللغة الإنجليزية. حتى في لغتك الأولى ، من الصعب أن تبدأ بها ، لكنك ستتفهمها.
كما ذكرت ، فإن الملاحاة هي بمثابة تمرين لمخارج الحروف وأعضاء النطق الخاصة بك . في محادثة حقيقية ، عليك تنظيم أفكارك ، والعثور على الكلمات الصحيحة وصياغة العبارات. ولكن من خلال محاكاة كلام شخص آخر ، يمكنك فقط التركيز على أصوات اللغة.
1) Select a model
- Find a short piece of audio (max. 5 minutes) with just one person speaking.
- It doesn't have to be a native speaker, but they should be proficient and speak clearly.
- A news report or a TED talk is a good place to start.
1) حدد نموذجًا
- ابحث عن مقطع صوتي قصير (بحد أقصى 5 دقائق) معشخص واحد فقط يتحدث.
- ليس من الضروري أن يكونوا متحدثين أصليين ، ولكن يجب أن يكونوا بارعين ويتحدثون بوضوح.
- يعد تقرير إخباري أو حديث TED مكانًا جيدًا للبدء
2) Listen
- Before you start shadowing, listen to the audio at least once to get used to the speaker’s accent, rhythm and intonation. It’s not a problem if your learners don't understand every word, but if it's too fast or complex, look for an alternative.
2) استمع
- قبل أن تبدأ في الملاحاة، استمع إلى الصوت مرة واحدة على الأقل لتعتاد على لهجة السماعة وإيقاعها ونغماتها. إنها ليست مشكلة إذا كان المتعلمون لا يفهمون كل كلمة ، ولكن إذا كانت سريعة جدًا أو معقدة ، فابحث عن بديل.
- ما هي المُلاحاة في اللغة العربية - المعجم
3) Practise shadowing
- It can be challenging to begin with, but try to repeat what the speaker says as quickly and as accurately as possible.
- Start by doing 20-30 seconds and if you get stuck, just stop the audio and start again.
-Remember, you are not interested in the meaning, you are just simulating the speaker's voice
3) تدرب على الملاحاة
- قد يكون من الصعب البدء بها ، لكن حاول تكرار ما يقوله المتحدث بأسرع وأدق ما يمكن.
- ابدأ بعمل 20-30 ثانية ، وإذا واجهتك مشكلة ، فقط أوقف الصوت وابدأ من جديد.
- تذكر، أنت لست مهتماً بالمعنى، فقط أنت تعمل على محاكاة صوت المتحدث
4) Record it
- Once you train and feel more confident, start registering yourself.
4-سجّله
- بمجرد أن تتدرب وتشعر بمزيد من الثقة، إبدأ بتسجيل نفسك.
5) Listen back
- Listen back to the recordings and compare your speech to the original audio.
- Be sensitive to the fact that people generally don’t like to hear the sound of their own voices.
5- استمع
- استمع إلى التسجيلات وقارن كلامك بالصوت الأصلي
- كن واعيا بحقيقة أن الناس بشكل عام لا يحبون الاستماع للتسجيلات الخاصة بأصواتهم.
وهذه هي الطريقة التي تحدثت عنها الاستاة ريم في المحاضرة السابقة، وإليكم قائمة بالعديد من الطرق والاستراتيجيات والتقنيات الأخرى:
1- he 80/20 Rule to Focus on What Matters Most
2- put First Things First
3- Hidden Moments” Throughout Your Day
4- Making Language Learning a Robust Habit
5- social and Financial Stakes
6- short but regular sessions
- المراجع التي أخذت منها ويمكن أن تساعدك:
- 5 Killer Language Learning Strategies Guaranteed to Help You Make Time
fluentu.com- Step by step guide to the shadowing technique
freeed.com- Shadowing Magic: An Amazing Language Learning Technique
fluentu.com
prepared by: Jacob Al Sufyani
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق